Cultuur in de Klas & Vriendschap

10 december 2018

Sinds januari 2018 is Cultura Venray gestart met het initiëren en coördineren van het project ‘Cultuur in de klas’ voor alle basisscholen in onze gemeente. Gemeente Venray stimuleert dit middels een subsidie en draagt hierdoor bij aan de ontwikkeling van de cultuureducatie in het primair onderwijs van Venray. Basisscholen maken kunst en cultuur ook toegankelijk voor leerlingen die dit van huis uit niet meekrijgen. Daarom vinden Cultura Venray en Gemeente Venray het heel belangrijk dat een brede kennismaking met verschillende cultuurdisciplines plaatsvindt op de school. Op de basisschool wordt een fundament gelegd voor de culturele ontwikkeling van kinderen, het ontdekken en ontwikkelen van eigen talenten en interesses.

Beleidsmakers, leerkrachten en vakdocenten kunnen uren lang praten- en boeken volschrijven- over het belang van structurele en kwalitatieve cultuureducatie voor kinderen. Maar wat vinden de kinderen er eigenlijk van? Marita Verstegen (leerkracht) deelt hier de ervaring van haar leerlingen met de eerste ‘Cultuur in de klas’ activiteit op Basisschool de Meulebeek in Oostrum. Deze eerste activiteit stond in het teken van ‘vriendschap’ en de bedoeling was om de leerlingen kennis te laten maken met diverse cultuurdisciplines op één ochtend. De ervaringen van deze ochtend werden in de les van Marita verwerkt door erover te tekenen, hier zie je ook een aantal van deze prachtige tekeningen!

Drama:
Drie kinderen mochten op het klimrek en eentje was de baas en die speelde ook de baas. Iemand moest een kindje van het klimrek afduwen en wij gingen oefenen hoe je iets netjes moet vragen. Dat was heel leuk!

Stopmotion:
Je kreeg een iPad en je mocht een poppetje tekenen. Ik had er een been afgeknipt. Je mocht foto’s maken en het poppetje iedere keer anders neerleggen en toen maakten we er een  filmpje van en dan ging het plaatje steeds sneller! Gaaf was dat.

Muziek:
De juffrouw had een koffer met instrumenten en een gitaar. We zongen hele leuke liedjes over vriendjes. Dat was gezellig en we mochten op het podium zitten. “W e maken een vriendenslinger pak mijn hand, pak mijn hand” “We maken een vriendenslinger vrienden dat zijn wij”.

Dans:
Wij mochten in het  BSO lokaal en we gingen een achtbaan maken. De juf had hele mooie muziek aangezet en die muziek ken ik van de dansles. Als de muziek stopte moesten wij stilstaan, en we mochten snel en dan weer langzaam lopen door de deur naar de gang.

Beeldend:
We gingen in een groepje tekenen met een zwarte stift op een plank. Je mocht zelf weten wat je ging maken en toen ging de plank zo maar in stukken; dat deed die meneer! Je mocht één stuk mee naar huis nemen.

1 2 3 22